Les arques municipals
sanejades gràcies a l’aplicació del pla de contenció de la despesa, la
disciplina fiscal i l’estalvi energètic
En un
marc general de crisi econòmica, s'agraeix
una notícia com aquesta que, referida a més al sector públic, és doblement
agraïda, ja que parlem de la gestió de recursos públics. En aquest cas, al
conjunt de la ciutadania de Santa Coloma
A través
d’una estimació comptable, feta en el mes de setembre, l'actual equip de govern
va constatar que no s'aconseguiria l'objectiu d'ingressos previstos al
pressupost de 2011. La principal causa era la baixada de l'activitat
econòmica, amb la conseqüent reducció
d'ingressos general. Llavors es calculava que es deixaries de ingressar més de 600.000
euros previstos en els 3 mesos que restaven d'any.
En una
reunió d'urgència l'equip de govern de PROGRÉS
va acordar aplicar un paquet de mesures extraordinàries amb l’objectiu
contenir la despesa i que passaven per, entre d’ altres, l'adopció d'una
retenció del crèdit del 30% a totes les partides pressupostàries i la supervisió
exhaustiva per l’Àrea d’Hisenda de totes les despeses. A més, només
s'autoritzaven actuacions urgents, en el capítol d'inversions, endarrerint les
no urgents al següent exercici. A tot això s’hi va sumar la disciplina fiscal i
accions encaminades a l’estalvi energètic.
Aquestes
mesures tan rigoroses han acabat resultant en estalvis importants i a 31 de desembre la previsió de dèficit en els
ingressos s'havia reduït en 320.000 euros, pràcticament la meitat del que es
preveia al setembre.
D'altra
banda l'Ajuntament ha obtingut ingressos
no previstos al pressupost inicial, provinents de llicències d'obres,
plusvàlues, confiscació d'avals caducats, així com una baixa important, en les
despeses de personal (95.000 €) i les despeses financeres (10.000 €).
L’actuació
del govern municipal ha permès que es pugui tancar l’exercici 2011 amb un
resultat pressupostari positiu (293.000,00€) i un romanent de tresoreria
destinat a despeses generals també positiu de 96.000,00€.
Aquest
resultats fan que el nostre Ajuntament no tingui l'obligació legal d'escometre
un Pla de Sanejament tutelat per l'administració autonòmica, com han hagut de
fer altres consistoris, i que hauria significat la intervenció supramunicipal
dels comptes municipals en la confecció i execució dels pressupostos durant la
durada del pla. La conseqüència més clara hauria estat la pèrdua d'autonomia
municipal en la decisió de qualsevol de les seves polítiques, tant de caràcter
social com de qualsevol altre tipus, situació gens desitjable pel què comporta
de negatiu i perquè comprometria els pressupostos, si més no, dels anys 2013 i
2014.
L'excedent
de tresoreria 96.000 euros, s'emprarà a dotar aquelles partides del pressupost
actual que van quedar reduïdes davant la previsible baixada d'ingressos en el pressupost
de 2012, d'acord amb el nostre compromís expressat en el debat de pressupostos
del passat mes de desembre.
En el
mateix ordre de coses cal destacar una notícia positiva més en relació al Reial
Decret 4/2012, del 24 de febrer, que obliga a les administracions locals a
remetre relacions certificades de les obligacions pendents de pagament a 31 de
desembre de 2011.
L'Ajuntament
de Santa Coloma de Cervelló, no tenia factures per pagar de l'any 2011 a 15 de
març i, per tant, no està obligat a presentar aquestes relacions ni a
comprometre crèdits bancaris per garantir el pagament d'aquestes factures.
Des de PROGRÉS,
i com a conseqüència de tot això, considerem que es pot assegurar que estem a
una situació econòmica prou bona per afrontar l'any 2012. El context i les
perspectives són complicades, però partim d’una posició que permet un moderat
optimisme, sense haver d’assumir càrregues externes o intervencions comptables
que, en major o menor mesura, obligarien a replantejar profundament, a curt termini
el desenvolupament normal de la vida municipal.
Alfonso
Muñoz (amunoz@progres.cat)
Segon
tinent d’alcaldia i regidor d’Hisenda i Promoció Econòmica (Comerç, Indùstria i
Agricultura)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada